måndag 2 januari 2017

Morden i Sandhamn

Girighet, utsatthet, lögner och desperation.

Viveca Stens åttonde bok om Thomas Andreasson och Nora Linde.
Ytterligare en kriminalroman som är svår att släppa. Spänningen hålls ända till slutet och än en gång har hon lyckats fånga mig.

Jag har läst alla böcker i serien och de blir bara bättre och bättre.



Ett seglarläger på Lökholmen med hundratals barn och för få ledare. Ledarna klarar inte av att hålla alla barn under uppsikt. En hackkyckling utses utan att ledarna märker det.
Samtidigt lurar någon i skogen och bevakar barnens aktiviteter.

Nora Linde står inför sin svåraste och viktigaste rättegång som kammaråklagare. Hon har åtalat en VD som har förskingrat flera miljoner och lurat sin partner. Den åtalade mannen gör vad som helst för att slippa hamna i fängelse. Kosta vad det kosta vill.
Men Nora stöter på problem och rättegången tar en ny vändning.

Thomas Andreasson är tillbaka som polis men relationen med Pernilla är ansträngd.
När ett barn försvinner från seglarlägret måste Thomas lägga sina privata problem åt sidan.
Ett frustrerande sökande inleds och det leder polisen åt ett håll men är det verkligen rätt gärningsman.
Tiden rinner i från dem och sökandet tar upp all Thomas tid.

Boken tar mig med på en resa och jag kan inte låta bli att både bli förbannad och äcklad.
Författaren varvar de olika händelserna och lyckas knyta i hop säcken i slutet.
Själv satt jag uppe till 02.00 på natten bara för att få läsa färdigt.
Jag kan säga mycket om boken. Den är spännande, underhållande, allvarlig, vedervärdig, oroande och mysig på samma gång.

Jag kan varmt rekommendera denna bok och alla de andra böckerna som författaren skrivit i serien.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar