tisdag 12 juli 2016

Nära verkligheten

Detta är en roman om hur en kvinna överlever sveket från sin man.
Sveket då han träffar någon annan och lämnar henne. Hur hon bli lämnad av sin bästa vän och följeslagare. Hur hon blir uthängd i media. Hur hon reser sig trots att hon är säker på att hon inte orkar längre.
Hur en bottenlös fjällsjö i Norrland, dit ingen vill gå, lockar samtidigt som den skrämmer.
Hur en rutig jacka kan ha stor betydelse.

Martina Haag- Det är något som inte stämmer
Boken är rejält omskriven i media och jag kan förstå det. Likt huvudkaraktären i boken har även författaren genomgått en skilsmässa. Många gånger funderar jag på vilka delar som är hämtade från hennes eget liv. Det finns många liknelser och samtidigt många olikheter med hennes eget liv.



Men hon skriver så bra. Hon beskriver känslor så att man tappar andan. Hon beskriver sorgen och ångesten och hur man tacklar den. Hur man blir totalt nedbruten och smusslad i små bitar. Där delar av ens identitet försvinner.
Boken är välskriven och även om det är en allvarlig historia så kunde jag inte låta bli att le många gånger. Det finns även humor i boken även om den lätt försvinner i all ångest.

Detta är inte direkt någon feelgood bok men den är läsvärd. Jag fick mig en rejäl tankeställare och var innerligt glad och tacksam över att jag har min man. Måtte han aldrig lämna mig, jag vill inte gå igenom detta välbeskrivna drama.

Jag tror att alla ändå mår bra av att läsa denna bok.
Efteråt är det väldigt lätt att känna sig tacksam.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar