lördag 2 juli 2016

Lugn och ro

Jag har egentligen ingenting emot ljudböcker. Jag tycker att det är toppen för de människor som inte alls har ron att läsa eller dyslektiker som kanske tycker att det är jobbigt att läsa en hel bok.

Men det är absolut ingenting för mig. Jag har verkligen provat men jag gillar ALDRIG berättarrösten.
Jag vill läsa själv och jag vill skapa min egen berättarröst.
Finns inget bättre än att krypa upp i soffhörnet och ta fram boken. Att få förlora sig i en helt annan värld. Att få ta del att händelser som egentligen inte finns. Att helt enkelt få en stund för sig själv. En stund i lugn och ro.

Jag antar att ljudboken skapades för att människor på något sätt ändå skulle få ta det av litteraturen trots det stressade samhället. För det är ju så det egentligen är. Vi slår på en ljudbok för att vi samtidigt ska kunna göra något annat. Diska, klippa gräset, städa eller något annat som vi måste göra.
Men vart tar den lugna stunden vägen då? Den stunden vi får när vi sitter ner och läser en bok.
En stund där vi verkligen inte kan göra något annat än att läsa.

I detta stressiga samhälle så kanske vi alla behöver sätta oss ner och läsa en bok. Vi behöver ta det lugnt någon gång. Att slippa stressa runt och göra en massa andra saker samtidigt som vi försöker njuta av en bok. En bok ska avnjutas i lugn och ro. Så alla ni som gillar att lyssna på ljudböcker. Fortsätt gärna med det men lägg er gärna i soffan och ta en lugn stund. Kanske kan ni få ut mycket mer av boken då. Sätt er skönt i favoritstolen och stäng av alla andra tankar.
En bok ska ta dig med på en resa till en ny värld och alla är värda att få ta del av den, på ett eller annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar